Як інформація впливає на людину?

Оновлено: 31 січ.

Розглянемо який вплив створює інформація на людину та які наслідки, це за собою несе. Розглянемо кожний вид впливу, окремо.

Як інформація впливає на людину?

Вплив на пізнання

Вплив на збір, обробку та зберігання інформації. Медіа надають нам дані, які наш мозок перетворює у знання. Повідомлення з різних медіа можуть групуватися, об’єднуватися, видозмінюватися й набувати цілком іншого змісту.


Уявіть, що на якомусь телеканалі повідомили, що вчителям відтепер потрібно щомісяця проходити медогляд. Ви почули цю інформацію один раз. Можливо, запам’ятали, а може — ні. Згодом те саме ви почули по радіо в автобусі та прочитали про в газеті — і ця інформація перетворилася у вашій голові в знання. Тобто ви тепер знаєте, що вам потрібно проходити медогляд щомісяця. І не важливо, правда це чи ні.


Вплив на впевненість / віру

Вплив на формування стереотипів і уявлень про щось чи когось. Медіа дають нам змогу побачити й дізнатися значно більше, ніж ми можемо самі. Вони формують наші уявлення про речі, яких ми ніколи не бачили, але точно знаємо, що вони є, бо про них повідомили ЗМІ.


Чи знали ви, що чим менший клас — тим кращі результати навчання? Про це говорять на форумах у фейсбуці та в національних телеефірах. Це очевидно, і це знають всі. Але насправді така впевненість, підкріплена медіа, — міф. Навпаки: менші класи часто забирають фінансування, яке було б доцільніше витратити на інші потреби. Наприклад, на вищу заробітну плату для вчителів. Згідно з дослідженням PISA, найуспішніші освітні системи зазвичай надають пріоритет якості викладання, а не розміру класів. Але почувши цей міф по телевізору, ми починаємо йому вірити.


Вплив на ставлення

Вплив на стандарти оцінювання чогось або когось. Медіа змушують нас підсвідомо наділяти історії та інформацію суб’єктивною оцінкою. І забарвленням цієї оцінки можна маніпулювати.


Уявіть: ви чуєте історію 45-річної вчительки з Житомирщини, яка 20 років викладає у школі майже безкоштовно — їй регулярно затримує зарплату директор. Які почуття у вас виникли? Вам шкода вчительку, а непорядність директора викликає осуд та злість? А якщо трохи змінити цю новину, приміром, так: «Учителька 20 років викладає у школі. Нерідко в закладі освіти затримують зарплату, бо директор спрямовує кошти з зарплатного фонду на оплату автобусу для дітей. Завдяки цьому учні з найвіддаленіших сіл можуть доїжджати до школи». Як змінилися ваші емоції? Усе ще прикро за вчительку, але директор вже не є винуватцем цієї історії? Чи правильно він вчиняє? Це автори новини залишають на розсуд вам. Отже, уточнення можуть цілком змінити зміст новини. Саме через вплив на ставлення, медіа найчастіше нами маніпулюють.


Вплив на настрої

Вплив на емоції та настрої. Цей вплив дещо перегукується із впливом на ставлення. Але якщо за допомогою ставлення ми наділяємо інформацію певною оцінкою, то вплив на настрої сприяє формуванню емоцій у нас самих. Та медіа не лише провокують нас на емоції, а й можуть допомогти впоратися зі стресом.


Уявіть, що ви переглянули сюжет про ремонт якоїсь школи коштом державної субвенції. Дикторка каже: «Тепер кожна школа може так сплатити за ремонт». Надихає, правда ж? Або ви почули, що зарплати вчителям з великих міст скоротять у 1,5 рази. Погодьтеся, це вже не так весело. Різні новини викликають у нас найрізноманітніші емоції. Часто, ми спеціально шукаємо хороші новини, аби відпочити після роботи чи стресового дня.


Фізіологічний вплив

Медіа та інформація в них можуть впливати на тиск, кровообіг, потовиділення. Тож новини безпосередньо впливають на наше здоров’я.


Новини про війну на Сході викликатимуть у нас страх, а отже — пришвидшене серцебиття, сильніше потовиділення. А от допис у твіттері про підвищення зарплати освітянам точно покращить настрій.


Вплив на поведінку

Вплив на наші повсякденні дії. Медіа можуть мотивувати до дії або бездіяльності.


Згадайте допис Мустафи Найєма у фейсбуці в ніч на 21 листопада 2013 року. Тоді, зокрема і через заклик журналіста, десятки людей вийшли на майдан Незалежності.


 

Матеріали онлайн-курсу від «EdEra - студія онлайн освіти» «Години медіаграмотності»

Фото: Canva

128 переглядів0 коментарів

Останні пости

Дивитися всі