Медіа та медіаграмотність: що це і навіщо?

Оновлено: 31 січ.

Щодня ми споживаємо величезну кількість інформації: заголовки онлайн видань за чашкою кави зранку, реклама в метро дорогою на роботу, чутки про освітню реформу від колег або новини по телевізору за вечерею.

Медіа та медіаграмотність: що це і навіщо?

Однак, тільки 24% із нас, українців перевіряють те, що переглядають і слухають. Щотижня людина витрачає 82 години на перегляд або прослуховування повідомлень. Уявіть лише, понад 65% часу ми споживаємо інформацію, це якщо не враховувати сон. Багато? А тепер подумаєте! Це в 90 разів більше, аніж 80 років тому і в чотири рази, аніж 20 років тому. Кількість і роль інформації щороку зростає.


Інформація проникає у різні сфери: економіку, політику, культуру, освіту, науку, медицину. Тому цьогочасне суспільство називають інформаційним, тобто таким, що зробило інформацію центром усіх сфер.


В інформаційному суспільстві багато людей працюють у сфері комунікації. Суспільство активно користується: радіо, телебаченням, має доступ до інтернету та інформаційних джерел, а основне джерело інформації - медіа. Це слово походить від латинської medium, що означає посередник. Фактично медіа - це посередник між тими, хто створює інформацію, та тими, хто її споживає.


За традицією, це слово вживають, коли хочуть сказати про: радіо, телебачення чи соціальні мережі. Тобто масові джерела інформації, тому найчастіше кажуть не про медіа, а про масмедіа - це поняття коректніше. Медіа - це і радіо, і телебачення, і подкасти, і друковані видання але крім них, ще кінематограф та відеоігри. Подкасти і радіо, ми слухаємо - це аудіальні медіа. Рекламу на білбордах і статті в газетах, читаємо - це візуальні медіа, а от улюблений серіал чи відеогра - аудіовізуальні медіа, бо містять і картинку, і звукові ефекти.


І те, що ці та інші види медіа на нас впливають - ви знаєте точно. Але як саме? Дослідники виділяють шість категорій цього впливу:

  • пізнання

  • переконання

  • ставлення

  • настрої

  • фізичний стан

  • поведінку

Розглянемо наприклад, як медіа впливають на ставлення та настрої. Їх сила у тому, що вони за секунду можуть сформувати нашу думку, про певну особу, подію чи річ. Коли ми бачимо чи чуємо, якусь інформацію - запам'ятовуємо не все, а декілька ключових елементів. Зазвичай, це образи, що викликають у нас сильні емоції: гнів, здивування, радість, сором чи страх. І хоча, такі образи, ми сприймаємо лише декілька секунд, за цей час вони встигають сформувати у нас стереотипи.


Розгляньмо, це на прикладі. Переглядаючи телевізійне ток-шоу, ви «краєм вуха» чуєте слова експертки: «Дистанційне навчання - це крах освіти». І хоч, увімкнули, ви цю програму не з початку, не чули аргументів інших експертів чи експерток і не заглиблювалися в тему, самостійно - негативне враження, про дистанційне навчання, у вас, сформувалося.


Медіа, мають бути незалежними та незаангажованими. Однак є ті, що належать приватним особам, які використовують медіа для просування своїх інтересів. За цьогорічними даними ГО «Детектор медіа», п'ятірка найбільших українських телеканалів, належить або ж перебуває у сфері впливу, саме фінансово-промислових груп:

  1. «Україна» - Рінат Ахметов

  2. ICTV - Віктор Пінчук

  3. «1+1» - Ігор Коломойський

  4. «Новий» - Віктор Пінчук

  5. «СТБ» - Віктор Пінчук

І ви, не можете бути впевненими, що матеріали певного медіа, об'єктивні і, що власник не має впливу на редакторську політику видання.


Саме тому, важливо не тільки критично оцінювати інформацію, а й аналізувати, хто за нею стоїть. У цьому вам допоможе - медіаосвіта. Саме завдяки їй, зростає рівень медіаграмотності, тобто уміння використовувати, критично аналізувати, оцінювати, створювати та передавати інформацію. І, перше правило медіаосвіти - навчитися шукати інформацію.


Можна шукати різні канали в месенджерах і дивитися там новини або ж написати інформаційний запит. Наприклад, якщо ви хочете дізнатися чи виділили кошти на вашу школу. Ще можна запитати в колег або в тематичних вчительських групах у «Viber» чи «Fecebook». Приміром, ви побачили рекламу платформи для дистанційного навчання і хочете дізнатися чи варто її встановлювати. Для цього ви запитуєте у групі для вчителів чи хтось користувався таким застосунком і як їм допомогла ця платформа. Та найлегше, просто «гуглити».


Приміром, спробуємо пошукати новини, про закриття шкіл та звільнення вчителів. Можемо ввести запит «Міністерство освіти закриває школи та звільняє вчителів», натискаємо на кнопку «Пошук» і за лічені секунди отримуємо результати. Мережа нам видає сотні різних покликань на сайти зі схожими даними. Гортаємо сторінку вниз, бачимо вебсайт, де на нашу думку, має бути потрібна інформація, натискаємо на нього і переходимо на новину. Що тут у нас? Регіональна новина Черкащини, заголовок «На Черкащині планують закрити маленькі школи», читаємо далі. Пишуть, що малокомплектні школи, тобто ті, де навчається менш як 100 дітей, збираються припинити фінансувати. Та чи означає це, що школи перестануть працювати? Здається ж логічним - правда? Однак, припинення фінансування не означає, що школи зачиняться. Для цього потрібне окреме рішення засновників закладів освіти - громад.


А поки, пам'ятайте! Заголовок у медіа, теж інформаційне повідомлення, назва матеріалу, має передавати зміст повідомлення. Для справді інформаційних новинних текстів, заголовок повинен бути сухим і беземоційним, а ще заголовки бувають «клікбейтними», тобто такими, що примушують користувачів на них клацнути. Вони можуть містити гучні, провокативні фрази на кшталт: «Сенсація! Британські вчені шокували світ новим відкриттям», або «Коли я це дізналася, моє життя поділилося на «до» і «після»», або «Шокуюча правда про...». Зазвичай, «клікбейтні» заголовки, містять неперевірену інформацію. Їх не варто відкривати, хоч як би вони яскраво не блимали.


Що ж, із заголовками розібралися. Та потрібно навчитися аналізувати не лише їх, а й повне інформаційне повідомлення. Про те, як це робити, поговоримо у наступних статтях.


 

Матеріали онлайн-курсу від «EdEra - студія онлайн освіти» «Години медіаграмотності»

Фото: Canva

154 перегляди0 коментарів

Останні пости

Дивитися всі